Chcesz wiedzieć czy grozi ci udar?

W Polsce udar to zaraz po zawałach i nowotworach najczęstsza przyczyna śmierci. Kto jest na nią bardziej narażony i co zrobić, aby zmniejszyć jej ryzyko?

Nawet znając wszystkie przyczyny udaru mózgu nie jesteśmy w stanie w 100% ocenić szansę na jego uniknięcie. Możemy jednak oszacować zagrożenie i działać profilaktycznie. Najwięcej udarów mózgu to skutek zaniedbania wysokiego ciśnienia tętniczego, które jest głównym czynnikiem ryzyka. Jeżeli Twoje ciśnienie jest wyższe niż 140/90 mm Hg, jesteś sześciokrotnie bardziej narażony na wystąpienie udaru. Ponad to zagrożenie udarem zwiększa się dwu-, trzykrotnie u mężczyzn cierpiących na cukrzyce lub choroby serca. Narażeni są również palacze, im więcej palisz tym bardziej podnosisz ryzyko choroby oraz obniżasz wiek, w którym może się ono rozwinąć.

A więc co sprzyja udarom mózgu?
Ryzyko udaru wzrasta jeżeli:

-jesteś po 40.
-w rodzinie już występowały udary
-jesteś już po udarze lub niedokrwieniu mózgu
-cierpisz na zaburzenia rytmu serca lub kardiomiopatię (powiększenie sylwetki serca)
-chorujesz na cukrzycę, migrenę
-masz zwiększoną krzepliwość krwi
-masz podwyższony poziom "złego" cholesterolu i trójglicerydów we krwi
-masz nadciśnienie tętnicze (zwłaszcza z nagłymi skokami w górę)
-masz podwyższoną lepkość krwi (np. przy odwodnieniu)
-nadużywasz leków (np. sterydów i anabolików, amfetaminy, kokainy)
-zażywasz doustne środki antykoncepcyjne
-palisz papierosy
-pijesz alkohol
-źle działają ci zastawki serca
-masz zapalenie naczyń krwionośnych (oderwany z żylaka skrzep może zaczopować naczynie mózgowe) lub tętniaki tętnic mózgowych, czyli wrodzone poszerzenia tętnic z osłabioną ścianą, która może pęknąć przy wysiłku
-masz nadwagę lub otyłość
-prowadzisz siedzący tryb życia

 Chociaż nie każdego udaru da się uniknąć, można zrobić wiele, aby obniżyć możliwość jego wystąpienia. Najlepiej zacząć od obniżenia ciśnienia tętniczego i przede wszystkim rzucenia nałogu palenia. W obniżeniu ciśnienia pomoże nam zasada mniej soli, więcej warzyw oraz codzienna porcja gimnastyki.